Trevliga kommentarer!

Tusen tack för era jättetrevliga kommentarer!! jag blir alltid lika glad och det är skoj när man själv hittar nya trevliga bloggar att följa. Ofta skulle jag gärna lämna en kommentar tillbaka, men jag har inte blogger eller openid och när bloggare inte tillåter namn/bloggadress att ge kommentarer så är det lite småtrist, i synnerhet när de flesta av er har så underbara bloggar.

Jag har blivit frågad om mönster till mina muddjeans, men det är mitt eget mönster  så jag kan tyvärr inte hänvisa någontans.  Och så som Soffiz märkte så har min minsta dotter Maja dysmeli och saknar alltså höger hand och  ungefär 1/3 del av underarmen, vilket ger mej sömmnadshuvudbry (utöver all annan oro och okunskap om dysmeli) skall jag sy långa ärmar? och hoppas att hon i något skede skall använda sin protes (som hon hatar) eller skall jag sy olika längd på ärmarna och ha plagg som aldrig kan funka på någon annan och om vi kommer igång med protesanvändandet inte längre kan användas??

En liten fråga, sällan nämner någon Majas hand, men ni som följer min blogg, märks det inte eller vågar/nämns man inte fråga (bryr sig inte)?




 

Kommentarer
Postat av: fante

Jag måste erkänna att det tog rätt lång tid innan jag märkte att hon saknar en hand. Anledningen till att jag inte har kommenterat det är att jag tycker att det inte är så viktigt i sammanhanget. Visst är det tråkigt med ett sånt handikapp en hon verkar ju inte lida av det och verkar alltid vara glad och nöjd - i alla fall om man ser på bilderna i bloggen :-)

2009-06-04 @ 16:46:42
URL: http://fantefante.blogspot.com
Postat av: Rostis

Visst är det oviktigt på en sy blogg, men detta händer också "in real life" s.a.s., människor som vi inte känner (bekantas bekanta) som av olika anledningar tom håller henne i famnen skulle aldrig fråga eller kommentera saken på något vis. Det känns ganska underligt och det var mest därför jag undrade om det inte syns/märks eller om man "bara inte pratar" om en sån sak.



God och glad är hon mammas lilla troll, vi trodde hon skulle bli sen med att krypa, sätta sig och gå, men är rekordtidig med allting. Till vardags märker man inte att hon har ett handikapp.



(Finns för övrigt mycket ironi när man diskuterar hennes hand, -hon har ett "hand" ikapp. På frågan varför? kan man bara svara att det är sånt som "händer" :-) )

2009-06-04 @ 17:35:58
URL: http://rostis.blogg.se/
Postat av: fante

Jag kan tänka mig att det är lite tabu. Det hör till sånt som man kanske inte frågar om även om man är nyfiken.



Gissar att hon kommer att tröttna på det där "skämtet" rätt snabbt när hon blir lite äldre och förstår ;-)

2009-06-04 @ 19:47:01
URL: http://fantefante.blogspot.com
Postat av: Y

jag har faktiskt inte sett hennes arm. Jag är väl för insnöad på sömnad för att titta ordentligt på mer än hennes vackra ögon och fina kläder.

Måste bara komma med ett tips. Låt henne spela trumpet. Där har hon helt plötsligt inget handikapp alls.

2009-06-04 @ 20:34:12
URL: http://syltigochsaftig.blogspot.com
Postat av: skaparstigen

Jag har också tänkt lite som Fante. Och sen vet man ju aldrig, om sådant är känsligt eller inte för personerna det rör. En del skulle kanske ta illa upp om man frågar, medan andra kanske gör det om man inte nämner något alls. Lurigt att veta.

2009-06-05 @ 19:56:35
URL: http://skaparstigen.blogspot.com
Postat av: / M;

Va söta de är, :D

2009-06-05 @ 20:02:17
URL: http://mobina.blogg.se/
Postat av: Sandra

Som Fante och Skaparstigen redan skrivit, kan det vara känsliga frågor. Men vanligtvis är det ju bara i betraktarens ögon, de som lever med det är väldigt öppna med det som jag upplever det. Ang. lång och kort ärm så hade jag nog vid "långärmade" t-shirts satsat på 3/4ärm, då har hon ju inget som är jobbigt att kavla upp på sin arm med hand. De fyller ju flera funktioner, till byxor, kjol eller under klänning.



Funderade lite på vantlösning om man har 3/4 ärm, kanske man kan sy in en x:a lång mugg i den ena vanten. Pilligt kanske.



Jag tror att hon om ett tag själv kommer att vilja pröva protesen mer, när hon blir lite mer uppmärksam på vad kompisar till henne gör. Än har hon ju själv inget behov av den.

Trevlig helg på er

2009-06-07 @ 13:12:34
URL: http://prinsessan-zelda.blogspot.com/
Postat av: Lina

Jag har noterat det något gång, men inte tänkt allt för mycket på hennes saknade hand. Trott att de nog står någonstans i bloggen och att de kanske vore, ja lite "fult" att fråga om det nu ändå skulle stå någonstans.

Men som tidigare skrivit så verkar hon glad och nöjd ändå =). Och hon använder nog protesen när hon börjar känna behov av den.

Roligt att följa din blogg iaf och se dina fina kreationer.

2009-06-16 @ 14:13:46
URL: http://linilus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0