Lite nytt sytt.....

Idag har jag provat på något nytt, gjorde mönster av stora dotterns underbyxor och provade att sy egna åt henne. hittade passliga bitar trikå i "marimekkolådan" gick snabbt och var enkelt, synd bara att jag inte har fått tag på en ny tvillingnål ännu, så jag fick sicksacka fast kantbandena.



inte så snyggt att fota på strykbrädan, men, men.....

Gårdagens projekt var en omgång utekläder till Stina, fixade eget mönster till byxorna med mycket vidd så det är smidigt att röra sig i dem och jackan är samma mönster som den mönstrade jackan jag sydde tidigare i höst. Tyget till dessa hittade jag på en loppis hade tjänstgjort som madrasskydd tidigare (?) enstex. Granska oroligt och inte direkt snyggt men var så billigt att jag bara måste köpa det (har du kännt så någon gång?) nu är det tack och lov slut så jag kan fylla dess hål med tyger som inte rymts in i skåpet tidigare :)   De är dessutom fodrade med fleece (Ikeaplädar)
Gick bra och helt enligt planen tills jag bankade i knapparna i jackan idag, allt gick superbra tills jag märkte att jag vänt alla knappar på ena sidan fel väg!!! trodde jag skulle få fnatt. Efter att jag förbannat allt och alla fuskade jag och vek "knappslån" över mot jackan på rätsidan och sydde fast den där. Skulle aldrig ha fått bort knapparna utan att totalförstöra jackan. Det blev faktiskt helt bra och berättar jag inte så kommer nog ingen ens att märka det.

Jag bad henne posera som de gör i topmodel, där av posen och det nollade ansiktsuttrycket.....

Nu senare på kvällen ville jag göra något men var redan lite trött, så jag slarvade ihop en enkelt set med tröja och muddbyxor, sköna att göra för man behöver inte tänka. De är gjorda av en stretchfrotte stuv inropad på huuto.net och mudden är från kangaskauppa.fi från mönster till färdiga plagg mindre än 45 minuter. De är åt Maja men storleksvis gissar jag på en stor 74 så de får ligga och vänta lite på henne (hon har i ofs 68:or redan så det tar väl inte så länge mera)



ljuvlig hav-turkos färg, och glänser inte, dålig fotograf kanske?

Måste bara tacka för alla kommentarer, det är så kul när någon tar sig tid att skriva en rad, måste skärpa mig själv med det.  Tusen tack!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0